Ilmanpaineet | First Stop

Ilmanpaineet

Ilmanpaineet - Henkilöautot, maastoautot (SUV) ja pakettiautot.

Renkaan sisällä vaikuttava ilmanpaine on oleellinen osa renkaan toimintaa ja kestävyyttä.

Ilman riittävää painetta rengas ei pysty kantamaan kuormaa eikä siirtämään voimaa kiihdytyksessä, kaarteissa ja jarrutuksessa.

Liian matala ilmanpaine vaurioittaa renkaan rakennetta liian suuren muodonmuutoksen ja lämpötilan kasvun vuoksi, sekä lisää polttoaineen kulutusta suuremman vierintävastuksen vuoksi.

Vajaapaineinen rengas myös kuluu huomattavasti nopeammin ja epätasaisemmin kuin oikealla ilmanpaineella oleva rengas.

Autojen koko ja sen myötä paino on kasvanut huomattavasti viimeisen parin kymmenen vuoden aikana. Lisääntyneen painon vuoksi myös autojen jarrukomponenttien kokoa on pitänyt kasvattaa, joka edelleen on vaikuttanut vannekokoon, jotta jarrut mahtuvat vanteiden sisään.

Samalla renkaan, eli kumin, osuus kokonaishalkaisijasta on pienentynyt, eli renkaan profiilisuhde on pienentynyt. Vanteen ja tienpinnan välissä on siis vähemmän kumia ja ilmaa, joka auton painoa ja kuormia kantaa.

Tästä syystä renkaan ilmanpaineen merkitys on kasvanut entisestään, eikä vanhassa muistissa olevaa painearvoa voida enää yleisesti käyttää kaikissa autoissa.

Jokainen autovalmistaja ilmoittaa suositeltavan rengaspaineen, mahdollisesti muutamaan eri rengas/vannekokoon ja normaalille sekä suurelle kuormalle.

Nämä autovalmistajan suositukset ovat kuitenkin kompromissi renkaan toiminnan ja matkustusmukavuuden välillä. Voidaankin sanoa, että autovalmistajan suosittelema paine on ehdoton minimipaine!

Rengasvalmistaja sen sijaan voi suositella huomattavasti suurempaakin painetta, sillä nykyteknologian renkaat eivät säikähdä reiluakaan ylipainetta, kuten vielä pari vuosikymmentä sitten.

Mikäli haluaa varmistaa, että rengas varmasti suoriutuu sille annetuista tehtävistä, kannattaa käyttää aina autovalmistajan suosittelemia maksimipaineita, vaikka auto ei täyteen lastattu olisikaan.

Renkaasta joka tapauksessa vuotaa hieman ilmaa pois ajan myötä, ilmamolekyylit suotuvat kumista läpi vaikka mitään varsinaista vuotoa ei olisikaan.

Tästä syystä, kun renkaaseen on asetettu maksimipaine, tälle luontaiselle suotamiselle on enemmän toleranssia. Toisaalta suurempi paine alentaa renkaan vierintävastusta, joten erityisesti sähköautoissa tämä asia on tärkeä, mutta toki myös polttomoottoriautoissa tuhlataan kallista polttoainetta jos ei paineista pidetä huolta.

Autovalmistajan suosittelemat paineet on tarkoitettu huoneenlämpöön, mutta koska täällä Pohjolassa on välillä hieman kylmempää, sekin tulisi ottaa huomioon. Kaasun eli renkaassa olevan ilman tilavuus pienenee sen kylmetessä, ja paine laskee 0,1bar / 10´C. Eli huoneenlämmössä asetettu 2,5bar paine onkin -20´C pakkasessa enää 2,2bar. Siksi talvirenkaisiin suositellaan laitettavaksi 0,3bar enemmän painetta kuin kesärenkaisiin, mutta tämä olisi syytä huomioita myös alkukevään ja syksyn viileillä keleillä.

Nyrkkisääntönä voisi todeta, että pieni ylipaine on parempi kuin pieni alipaine, rengas kyllä kestää kovaakin painetta mutta ei liian alhaista.

Vieraile lähimmässä First Stop Shopissasi saadaksesi ammattiapua napsauttamalla alla olevaa linkkiä:

Etsi myymäläsi